Gezond privacybeleid begint met de erkenning van het recht op informatie!
Een goed en verantwoordelijk privacybeleid begint met het gehoor geven aan mensen die een beroep doen op hun privacyrechten. Een goed privacybeleid draagt bij aan het vertrouwen van klanten, leveranciers en medewerkers in jouw organisatie.
Natuurlijke personen hebben onder het AVG een groot aantal rechten om controle te houden over hun persoonsgegevens.
Jij, als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens, moet ervoor zorgen dat je jouw systemen, processen en interne organisatie zodanig inricht dat je op de juiste manier en binnen korte tijd (max. 4 weken) gehoor kunt geven aan verzoeken van betrokkenen.
Heb je informatieverzoek met betrekking de verwerking en opslag van persoonsgegevens ontvangen? voer dan de volgende stappen uit.
- Het verzoek is binnengekomen.
- Identificatie van de persoon.
- Is het verzoek gerechtvaardigd?
- Beantwoording van het verzoek.
Wat gebeurt er als ik niet antwoord?
Idealiter is de getroffen klant nu tevreden en is het verzoek voltooid. Als dit niet het geval is, kan de aanvrager opnieuw contact met jouw onderneming opnemen. Hij kan ook binnen een jaar een klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens (AP). Dan is mogelijk sprake van privacyschending. In dat geval zal de AP een onderzoek moeten instellen.