+49 4284 927 838
office@avggereed.nl
NL DE TERUGBELSERVICE

AVG – ADVIES & ASSISTENTIE

Privacy management as a Service
Menu
  • Home
    • FG as a Service
    • DPO as a Service
    • Internationaal Ondernemen
  • Doelgroepen B2B /B2C
    • Kinder- en jeugdzorg
    • Sector logistiek en transport
    • Sector techniek, productie en bouw
    • Media- en communicatiesector
    • Toerisme-, recreatie- en horecasector
    • Handels en dienstverleningssector
  • Privacyverklaring
  • Bedrijfsgegevens

Deelnemers aan een Data Protection Impact Assessment

Het organiseren van een Gegevensbeschermingseffectbeoordeling.

Een Data Protection Impact Assessment (DPIA), in het Nederlands ook wel “Gegevensbeschermingseffectbeoordeling” genoemd, is een proces dat wordt uitgevoerd om de mogelijke gevolgen van gegevensverwerking op de privacy van betrokkenen te beoordelen en te beheren.

Bij het uitvoeren van een DPIA moeten verschillende belanghebbenden betrokken zijn om een grondige evaluatie te waarborgen.

Hier een opsomming van de belangrijkste deelnemers aan een DPIA:

De Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) of Data Protection Officer (DPO):
Als een organisatie verplicht is om een FG of DPO aan te stellen op basis van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), speelt deze persoon een cruciale rol in het DPIA-proces. De FG/DPO biedt expertise op het gebied van gegevensbescherming en leidt vaak het DPIA-proces.

Verantwoordelijke voor de verwerking:
Dit is de organisatie of entiteit die verantwoordelijk is voor het verzamelen en verwerken van de persoonsgegevens. De verantwoordelijke moet ervoor zorgen dat de DPIA wordt uitgevoerd en alle benodigde middelen ter beschikking stelt.

Betrokkenen:
Betrokkenen zijn de personen wiens persoonsgegevens worden verwerkt. Het is belangrijk om hun rechten, belangen en standpunten bij het uitvoeren van de DPIA in overweging te nemen.

Experts:
Afhankelijk van de aard van de gegevensverwerking en het potentiële risico, kunnen experts worden betrokken om specifieke aspecten van de DPIA te beoordelen. Dit kunnen bijvoorbeeld IT-beveiligingsexperts, juridische adviseurs of ethische deskundigen zijn.

Projectteam:
Er kan een specifiek projectteam worden samengesteld om de DPIA uit te voeren. Dit team kan bestaan uit medewerkers die direct betrokken zijn bij de gegevensverwerking en diepgaande kennis hebben van de processen.

Privacy-adviseurs:
Organisaties kunnen externe privacyadviseurs raadplegen om te helpen bij het uitvoeren van de DPIA en ervoor te zorgen dat deze in overeenstemming is met de wettelijke vereisten.

 

Samenvatting

Het DPIA-proces vereist samenwerking en communicatie tussen deze deelnemers om een grondige beoordeling van de privacy-impact van gegevensverwerking te garanderen. De resultaten van de DPIA kunnen leiden tot aanbevelingen voor maatregelen om risico’s te beperken en de naleving van de gegevensbeschermingswetten te waarborgen.

Het uitvoeren van een DPIA is een belangrijke stap om de rechten en privacy van betrokkenen te beschermen en om te voldoen aan de vereisten van de AVG.

Aandachtspunten voor de ondernemer

Als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens hoeft u vaak geen functionaris gegevensbescherming voor uw onderneming of organisatie aan te stellen.

Maar u moet wel de wetgeving inzake gegevensbescherming volledig implementeren!

Ook als u freelancer,een zzp'er bent of slechts één of twee medewerkers in dienst heeft en persoonsgegevens;

- met een zekere regelmaat en/of,
- met een potentieel risico voor de betrokkene en/of,
- een speciale categorie,

verwerkt moeten de AVG en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming en alle andere voorschriften inzake gegevensbescherming worden nageleefd.

Over AVG gereed

Om te voldoen aan de eisen die de AVG en de uitvoeringswet UAVG aan verantwoordelijken van ondernemingen en organisaties stellen, moeten passende organisatorische en technische maatregelen getroffen worden om een zorgvuldige omgang met en beveiliging van persoonsgegevens te kunnen waarborgen.

Samen met u zoeken wij uit of u een Functionaris voor Gegevensbescherming nodig hebt. Vaak zal dit niet het geval zijn. Vervolgens zal ik een “nul-meting” doorvoeren. Deze meting zal snel en transparant, betrouwbare informatie leveren tot de aanwezige implementatie van de AVG. U krijgt inzicht welke gebieden aandacht nodig hebben binnen uw onderneming. Doormidel van vragenlijsten, interviews en analyse, wordt vastgesteld hoe er op dit moment binnen uw onderneming met persoonsgegevens wordt omgegaan en hoe deze worden geadministreerd.

Contactgegevens

Franz Tertsch - AVG adviseur en auditor gegevensbescherming

Bezoekadres: Waldstraße 2, 27446 Anderlingen Duitsland


Telefoon: +49 4284 927 838 / E-Mail: office@avggereed.nl

Copyright © 2019-2023 AVG Gereed. All Rights Reserved
Design by WBS&SKT Webdesign