+49 4284 927 838
office@avggereed.nl
NL DE TERUGBELSERVICE

AVG – ADVIES & ASSISTENTIE

Privacy management as a Service
Menu
  • Home
    • FG as a Service
    • DPO as a Service
    • Internationaal Ondernemen
  • Doelgroepen B2B /B2C
    • Kinder- en jeugdzorg
    • Sector logistiek en transport
    • Sector techniek, productie en bouw
    • Media- en communicatiesector
    • Toerisme-, recreatie- en horecasector
    • Handels en dienstverleningssector
  • Privacyverklaring
  • Bedrijfsgegevens

AVG compliance in de logistiek

Het is belangrijk om AVG-compliance (Algemene Verordening Gegevensbescherming) serieus te nemen in de logistieke sector, aangezien deze wetgeving betrekking heeft op de verwerking van persoonlijke gegevens.

Wanneer is de AVG van toepassing?

B2B: De AVG is van toepassing op de verwerking van persoonlijke gegevens in B2B-transacties als de gegevens die worden verwerkt, betrekking hebben op identificeerbare natuurlijke personen, zoals zakelijke contactgegevens of gegevens van medewerkers.

B2C: De AVG is ook van toepassing op B2C-transacties, waarbij persoonlijke gegevens van individuele consumenten worden verwerkt.

In zowel B2B- als B2C-scenario’s moet een organisatie een rechtmatige grondslag hebben om persoonlijke gegevens te verwerken. Dit kan toestemming zijn, de noodzaak van gegevensverwerking voor de uitvoering van een contract, wettelijke verplichtingen, de bescherming van vitale belangen, de uitvoering van een taak van algemeen belang of de uitoefening van het gerechtvaardigd belang van de verwerkingsverantwoordelijke of een derde partij.

Hier zijn enkele stappen en overwegingen met betrekking tot AVG-compliance in de logistiek:

Bewustwording en opleiding:
Zorg ervoor dat alle medewerkers in de logistieke sector op de hoogte zijn van de AVG-vereisten en begrijpen hoe deze van invloed kunnen zijn op hun dagelijkse taken. Training en bewustwording zijn essentieel.

Gegevensinventarisatie:
Identificeer welke persoonlijke gegevens worden verzameld en verwerkt binnen uw logistieke operaties. Dit kunnen gegevens zijn zoals naam, adres, contactgegevens, enzovoort.

Toestemming:
Verzeker u ervan dat u de benodigde toestemming heeft van individuen om hun persoonlijke gegevens te verwerken. Dit geldt met name als u persoonlijke gegevens verzamelt voor marketingdoeleinden.

Gegevensbeveiliging:
Implementeer robuuste beveiligingsmaatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang, datalekken en andere beveiligingsrisico’s.

Gegevensminimalisatie:
Beperk de gegevensverwerking tot wat strikt noodzakelijk is voor uw logistieke activiteiten. Vermijd het verzamelen van overbodige gegevens.

Data Subject Rights:
Zorg ervoor dat u procedures hebt om de rechten van betrokkenen te respecteren, zoals het recht op toegang tot hun gegevens, het recht om gegevens te corrigeren en het recht om gegevens te laten verwijderen.

Gegevensoverdracht:
Als u persoonlijke gegevens buiten de Europese Economische Ruimte (EER) overdraagt, zorg er dan voor dat u de juiste juridische grondslagen en beveiligingsmaatregelen hebt geïmplementeerd.

Gegevensverwerkers:
Als u externe dienstverleners (gegevensverwerkers) inschakelt voor logistieke taken, zorg er dan voor dat u overeenkomsten hebt die voldoen aan de AVG-voorschriften.

Data Protection Impact Assessment (DPIA):
Voer indien nodig een DPIA uit om risico’s voor de privacy te identificeren en aan te pakken, met name als u nieuwe logistieke processen of technologieën implementeert.

Data Protection Officer (DPO):
Overweeg het aanstellen van een DPO, vooral als uw logistieke activiteiten complex zijn en veel persoonlijke gegevens verwerken.

Documentatie en registratie:
Houd gedetailleerde documentatie bij van gegevensverwerkingsactiviteiten en de maatregelen die u hebt genomen om AVG-compliant te zijn.

Meldplicht datalekken:
Wees op de hoogte van uw verplichting om datalekken binnen 72 uur te melden aan de relevante autoriteiten en betrokkenen, indien van toepassing.

Het naleven van de AVG in de sector logistiek en transport vereist een zorgvuldige planning en implementatie van gegevensbeschermingsmaatregelen. Het is belangrijk om juridisch advies in te winnen en uw processen regelmatig te evalueren om ervoor te zorgen dat u in overeenstemming (compliance) blijft met de wetgeving.

Aandachtspunten voor de ondernemer

Als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens hoeft u vaak geen functionaris gegevensbescherming voor uw onderneming of organisatie aan te stellen.

Maar u moet wel de wetgeving inzake gegevensbescherming volledig implementeren!

Ook als u freelancer,een zzp'er bent of slechts één of twee medewerkers in dienst heeft en persoonsgegevens;

- met een zekere regelmaat en/of,
- met een potentieel risico voor de betrokkene en/of,
- een speciale categorie,

verwerkt moeten de AVG en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming en alle andere voorschriften inzake gegevensbescherming worden nageleefd.

Over AVG gereed

Om te voldoen aan de eisen die de AVG en de uitvoeringswet UAVG aan verantwoordelijken van ondernemingen en organisaties stellen, moeten passende organisatorische en technische maatregelen getroffen worden om een zorgvuldige omgang met en beveiliging van persoonsgegevens te kunnen waarborgen.

Samen met u zoeken wij uit of u een Functionaris voor Gegevensbescherming nodig hebt. Vaak zal dit niet het geval zijn. Vervolgens zal ik een “nul-meting” doorvoeren. Deze meting zal snel en transparant, betrouwbare informatie leveren tot de aanwezige implementatie van de AVG. U krijgt inzicht welke gebieden aandacht nodig hebben binnen uw onderneming. Doormidel van vragenlijsten, interviews en analyse, wordt vastgesteld hoe er op dit moment binnen uw onderneming met persoonsgegevens wordt omgegaan en hoe deze worden geadministreerd.

Contactgegevens

Franz Tertsch - AVG adviseur en auditor gegevensbescherming

Bezoekadres: Waldstraße 2, 27446 Anderlingen Duitsland


Telefoon: +49 4284 927 838 / E-Mail: office@avggereed.nl

Copyright © 2019-2023 AVG Gereed. All Rights Reserved
Design by WBS&SKT Webdesign